Velg de små, feite fiskene

Makrell, sardiner og ansjos har betydelig mer omega-3 i seg enn oppdrettslaks, og er noe av det sunneste du kan spise.

Det er flere gode grunner til å velge de minste fiskene når du skal lage mat. En av de er at jo mindre fisken er i størrelse, jo færre tungmetaller har den akkumulert gjennom livet sitt.

Mer bærekraftig og sunnere

Kroppen er helt avhengig av omega-3. Dessverre produserer den det ikke selv. Omega-3 er viktig for flere funksjoner i kroppen, spesielt hjernen. Omega-3 hjelper blant annet på både konsentrasjon og hukommelse. Vi får i oss omega-3 når vi spiser feit fisk. Og de fleste av oss tenker på laks når helsemyndighetene råder oss til å spise mer feit fisk. Men laksen, i form av oppdrettslaks, strever med å få i seg nok omega-3 selv. Litt lenger ned i næringskjeden finner du imidlertid både bærekraftige og smakfulle småfisk. Disse småfiskene hjelper deg å rette opp i ubalansen i fettsyreinntaket ditt.

For mye omega-6, for lite omega-3

I et vestlig kosthold får vi 10-25 ganger mer omega-6 enn omega-3. Det skyldes i hovedsak omega-6-rike planteoljer av solsikke, soya og mais. Overskuddet av omega-6 er krise for kroppen. Omega-6 og omega-3 konkurrerer mot hverandre om å bli tatt opp i kroppen og bli bygget inn i nye cellemembraner. Overskuddet av omega-6 omdannes til betennelsesstoffer og kan bidra til inflammasjon. Det ideelle forholdet mellom omega-6 og omega-3 i kosten er mellom 1:1 og 2:1. Har vi for stort overskudd av omega-6 og for lite omega-3 fungerer verken cellene eller kroppens vedlikehold av cellene optimalt.

Slik får du i deg nok omega-3

  1. Begrens omega-6-rike planteoljer
    Får du i deg mindre omega-6 blir det lettere for omega-3 å komme seg inn i kroppen. Jo mer omega-6 du får i deg, desto mer omega-3 må du innta for å få nok.
  2. Spis mer feit fisk
    Spis mer små, feite fisk som ansjos, sardiner, sild og makrell. De inneholder betydelig mer omega-3 enn oppdrettslaks. Er du bekymret for tungmetaller i fisken? Da er det fint å tenke på at jo mindre fisken er, jo mindre tungmetaller har den akkumulert gjennom livet sitt. Hvis du sammenligner omega-3 mengden du får i deg fra feit fisk og tilsvarende mengde fra fiskeolje, så ser du at fisken gir deg betydelig bedre omega-3-verdier i kroppen. Det kan skyldes at fettsyrene fra fisken ligner på fettsyrer slik kroppen kjenner dem, eller at andre næringsstoffer i fisken bidrar til bedre opptak.
  3. Ta tran
    Ta tran hver dag. Kroppen produserer ikke omega-3 selv. Spiser du ikke feit fisk hver dag, så kan tran (av høy kvalitet) sikre deg nok omega-3. Tran er nemlig naturlig fiskefett slik kroppen kjenner det. Ikke slik som omega-3-konsentrater på kapsel.

Rene sunnhetsbomber

Feit fisk er noe av det sunneste du kan spise. De inneholder nemlig en rekke viktige næringsstoffer, i tillegg til sunn omega-3. Du får i deg en mange umettede fettsyrer, fiskeproteiner, vitamin D, B12, sink, selen, kalsium og jod. Selen kan for eksempel beskytte deg mot kvikksølv. Vitamin D kan bidra til å beskytte deg mot det meste av moderne livsstilssykdommer. Mens en rekke andre næringsstoffer kan bedre både opptaket og effekten av omega-3 i kropp og hjerne.

Prøv Berit Nordstrands oppskrifter

Har du lyst til å spise mer makrell og sardiner, og kanskje på andre måter enn du er vant til? Prøv Berit Nordstrands enkle og kjempegode oppskrifter med sardiner og makrell av beste sort. Du vil elske rettene og i tillegg kan du fryde deg over optimalisert omega-3-inntak, dempet inflammasjon, bedre cellevedlikehold, humør, helse og livskvalitet.

Bon appétit! Med hilsen Berit N

SKREVET AV BERIT NORDSTRAND @bnordstrand