Fet fisk er jobbemat for hjernen

Skal du opprettholde god konsentrasjon og hukommelse gjennom arbeidsdagen? Spis makrell eller sardiner til frokost og lunsj.

Halvparten av oss spiser ikke nok fisk. Det kan bety at halvparten av oss har hjerner som neppe leverer på sitt aller beste. Hvis de da ikke sikrer seg tilstrekkelig omega-3 fra andre kilder.

Hjernen trenger fett

Hjernen består av 60 % fett og trenger fortløpende fettleveranser for å holde seg vedlike og for fungere optimalt. Selv om den utgjør knappe 2 % av kroppsvekten din, forsyner den seg med ¼ av matfatet.

Hjernen trenger både mettet og umettet fett. Den bruker fettsyrer til å vedlikeholde hjernecellemembranene, og til å lage nye når hjernecellene danner koblinger seg imellom. Slike koblinger oppstår når du lærer deg nye ferdigheter eller bearbeider og lagrer minner.

Fett er ikke bare fett

Det er ikke tilfeldig hvilke fettsyrer du trenger for å bygge hjerneceller. Her er oppskriften ganske klar. Du trenger kolesterol, mettet og umettet fett. Kolesterol og mettet fett kan kroppen lage selv. Umettet fett av typen omega-3 (ALA, EPA, DHA, DPA) må den imidlertid få tilført fra kosten.

Feit fisk er en av våre beste kilder til omega-3. Sammen med de sunne fettsyrene, bidrar feit fisk også med andre byggeklosser hjernen sårt trenger for å kunne fungere optimalt: vitamin D, vitamin A, B-vitaminer og mineraler som jod, jern og selen. Det er verdt å merke seg at mager fisk er en litt bedre kilde til vitamin B-12, jod og selen.

Super proteinleverandør

Fisken gir også hjernen de proteinene den trenger for å bygge signalstoff, vekstfaktorer og hormoner. Signalstoffene skaper behagelig tilfredshet, ro, lykkefølelse, motivasjon og arbeidslyst. De lagrer også minner og gir hjernecellene beskjed om å holde seg vedlike.

Demper inflammasjon

Hjernen trenger ikke bare omega-3 for å kunne holde hjerneceller og strukturer vedlike. Den bruker også omega-3 til å dempe inflammasjon som kan oppstå når celler skades og dør.
Den trenger omega-3 for å gi beskjed til hjernecellene om å lage deres egen «anti-inflammatoriske medisin» (for eksempel eikosanoider og dokosanoider), der omega-3-fettsyren inngår som byggekloss.

Omega-3 er det også behov for når hjerneceller lager forbindelser som kan bedre blodsirkulasjonen (vasodilatatorer) og for å hemme dannelsen av blodplateplugger som kan gi blodpropper og slag. På den måten er omega-3 avgjørende for å sikre det avanserte hjernesenteret god blodsirkulasjon og tilførsel av oksygen.

Sist, men ikke minst, omega-3 reduserer også gnistskader fra forbrenningen av råvarer til energi og sørger for optimal lydhørhet eller følsomhet for hjernens signalstoff og hormoner. Det er derfor viktig å følge opp Helsedirektoratets råd om å spise fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner (300-450g).

Her finner du frokost- og lunsjfavoritter med sardiner og makrell som sikrer deg den aller beste jobbmaten for hjernen

SKREVET AV BERIT NORDSTRAND @bnordstrand