Fet fisk er hjernemat for barna

Barna trenger mange ulike næringsstoffer for å utvikle koblinger i hjernen. Feit fisk som sardiner og makrell er supermat for barn i vekst.

Når barnet vokser, utvikler nye ferdigheter og lagrer minner, dannes det nye koblinger og nervebaner. Til dette behøves det «hjernemat» i form av fettsyrer, vitaminer, mineraler og aminosyrer kroppen ikke kan produsere selv.

Det er viktig å sikre at barna får i seg de næringsstoffene de behøver. De trenger nemlig et godt grunnlag for å kunne få et godt følelsesliv, ha god sinnsstemning, motivasjon, konsentrasjon, adferd og hukommelse.

Trenger påfyll

Den maten barnet spiser er med på å bygge hjernen. Fra naturens side er det meningen vi skal kunne overleve på morsmelk våre første leveår. Morsmelken er derfor rik på akkurat de næringsstoffene hjernen og nervesystemet trenger for å utvikle seg. Med et fettinnhold på hele 50 %, og rikelig med omega-3, legger den til rette for optimal hjerneutvikling. Etter ammeslutt må barnet få påfyll av disse næringsstoffene gjennom maten.

Verdens mest avanserte datamaskin

Hjernen, sjefen for nervesystemet, er et imponerende byggverk med sine 130 milliarder celler. Det er verdens mest avanserte datamaskin med sitt kolossale nettverk av koblinger. Hver celle kan være koblet til hele titusen andre celler. Hjernen utgjør omkring 10 % av kroppsvekten til et nyfødt barn. Den er programmert til å utvikle seg, danne nervebaner og nye koblinger. Alt det i et avansert hjernesenter som styrer bevegelse, registrer sanseinntrykk og smerte, adferd og sinnsstemning og lagrer minner.

Feit fisk og tran, de beste kildene til Omega-3

Helsedirektoratets kostråd for barn i alderen 6 – 11 måneder presiserer behovet for nok fett (30 – 45 %) og nok omega-3 (minst 1 %). Dette da «den langkjedede omega-3-fettsyren DHA inngår i utviklingen av barnets syn og nervesystem». De løfter frem feit fisk og tran som de aller beste kildene. Direktoratet presiserte imidlertid nylig at barn under 1 år får nok omega-3 fra morsmelk eller morsmelkerstatning, og at tran bør gis fra fylte 1 år. Husk på at en forutsetning for at morsmelk er rik på omega-3, er at den ammende får i seg nok omega-3 selv.

Tips til hvordan barna kan spise mer «hjernemat»:

Feit fisk, spesielt de små feite fiskeslagene som ansjos, sardiner, sild og makrell er god hjernemat for barn.

  1. Tilsett ansjos som «saltsmak» i supper, gryter, kjøttboller, fiskekaker og til og med i pannekaker.
  2. Ha sardiner i dipp som for eksempel hummus og oliventapenade.
  3. Bruk makrell i tomat på brødskiven.
  4. Ansjos og sardiner er nydelige sammen med egg til frokost og lunsj.
  5. Lag friterte sardiner som snacks, og bruk makrell og sardiner i sushi.
  6. Ta en teskje tran hver dag.

Hjernen består av 60 % fett

Det er bruk for fettsyrer, fosfolipider og aminosyrer til å bygge og vedlikeholde hjerneceller og nervebaner. Hjernen består av 60 % fett. I hjernen er forholdet mellom de essensielle fettsyrene omega-6 (LA) og Omega-3 (ALA) 1:1. I tillegg trenger den antioksidanter, vitaminer, mineraler og rikelig med protein. Det forbrukes nemlig når hjernecellene leser av gen-oppskrifter og skal lage signalstoff, vekstfaktorer og nye celledeler.

Hjernen skal lage mye av det vi trenger i hverdagen. Den lager blant annet lykkehormonet serotonin. Noradrenalin sikrer oss oppmerksomhet og konsentrasjon. Melatonin er viktig for god søvn. Acetylcholin er viktig for lagring av minner. Dopamin gir oss motivasjon, eufori og belønning. Signalstoffene gir oss disse behagelige effektene når vi har bygget nok velfungerende bindingssteder (reseptorer). Og det er nettopp dette omega-3 hjelper oss med.

Godt grunnlag for glade barn

Hjerner i vekst må få de næringsstoffene de trenger. Barna fortjener å få det beste mulige grunnlaget sånn at de kan føle seg tilfredse, glade, motiverte, sosiale og utadvendte. Riktige næringsstoffer kan hjelpe barna til å ha et godt følelsesliv, god sinnsstemning, konsentrasjon, motivasjon, adferd og hukommelse.

SKREVET AV BERIT NORDSTRAND @bnordstrand