Makrell – Næringsinnhold og helsefordeler

Makrell er proppfullt av omega-3 og en av våre sunneste fisketyper. Helsefordelene du får av å spise makrell er mange.

Vitaminer og mineraler i makrell

Omega 3 i Makrell

Omega-3 fra fet fisk som makrell forebygger hjerte- og karsykdommer og er blant de sentrale byggesteinene hjernen trenger. Makrellen til King Oscar fiskes om høsten og vinteren, når fiske kvaliteten er på sitt beste og Omega-3-innholdet høyest. Det er en av grunnene til at makrell er så utrolig sunt. Ettersom kroppen ikke produserer Omega-3 selv er vi avhengige av å få i oss disse sunne fettsyrene gjennom maten, men det er faktisk ikke så mye som skal til. Spiser du en brødskive med makrell i tomat om dagen har du fått i deg all den Omega-3

Vitamin D i makrell

Sola er en viktig kilde for vitamin D, men det er dessverre ikke så mye sol i Norge som vi kunne ønske oss. Heldigvis har vi masse sunn makrell, som også inneholder D-vitaminer – som er avgjørende for opptaket av kalsium i kroppen. Spesielt på vinteren er det viktig å få i seg masse sunn og god fisk som makrell, for å kompensere mangelen på sollys.

Velg et King Oscar Makrell i tomat-produkt her for å lese nøyaktig næringsinnhold.

Kan jeg spise makrell når jeg er gravid?

Det er ingen fare forbundet med å spise makrell når du er gravid – tvert i mot. For gravide spiller Omega-3 en sentral rolle i utviklingen av fosterets øyne og hjerne, så du bør sørge for å få i deg nok Omega-3 fettsyrer, som det finnes masse av i sunn makrell. Noen fisketyper bør du holde deg unna når du er gravid, men makrell er ikke en av disse.

Les mer om fisk og graviditet her!

Makrell for barn

Makrell i tomat er mange barns favoritt på brødskiva – og det forstår vi i King Oscar godt! Næringsinnholdet i makrell er dessuten perfekt for barn, med mye vitaminer, proteiner og Omega-3 som er viktig for barns utvikling. Hvis barnet ditt spiser en skive med makrell i tomat om dagen, behøver du ikke å spe på med tran.

Kilder – og mer informasjon om helsefordeler og næringsinnhold i fisk:

Helsedirektoratet: Spis fisk oftere
Matportalen: Fisk og skalldyr
NIFES: Sjømat og helse
Matportalen: Kostråd til gravide